tisdag 12 augusti 2014

mina åsikter

Jag e ju lite här o där på socialamedier och agility är en sport som växer och många vill träna den!
inga problem med de, de e en rolig sport ;)


Men det jag reagerar på är när valpar, hundar som inte är färdigvuxna köra agility, en sport som sliter mkt på hunden, utsätter man den lilla valpen för, hinder o slalom, (även KF hinder bör man inte köra innan 1års ålder), de sliter mkt på hunden. varför inte bara köra valpagility? (pinne på marken och tunnlar - här är en video på hur valpagility kan se ut)

Jag själv var oerfaren när jag fick olle, han fick pröva på hoppa hinder när han var 8-9mån, hopp o slalom när han var 10mån (en gång), han fick pröva på lite mer när han var starx innan 1års ålder, sen vart det inge mer förrän han var fri röntgad (det är oxå en viktig sak för mig, min agility hund ska vara fri röntgad)

Så tänk till en gång till innan ni utsätter er söta lilla valp för onödig slitage, ni har hela livet på er, vrf skynda fram, låt valpen vara valp o leva livet, o kör lite valpagility o börja mer seriöst när hunden har vuxit klart ^^


Detta är mina åsiktet, sen får du/ni tycka som ni vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar