lördag 20 juni 2015

Utställning VS Arbetande

"Ja menade så typ alltså om du tänk köpa en hund som är AVLAD för att arbeta typ och inte som mig som köpt en hund avlad för utställning :))"


För mig är de ens sjuk att raser delas på sig till utställning och arbetande typer. o ja hoppas att alla raser som har delats går tillbaka till "en ras" igen, för en ras är inte avlad för att springa runt o visa upp sig, utan ex en tollare är avlad för att tolla o apportera, det är deras huvudsyfte, sen finns de dem som avlar på mer eller mindre jakt, men det kommer aldrig kunna få en ras oavsett att enbart kunna springa runt i en ring, för de kan alla raser redan.

så för mig låter de konstigt att säga "avlad enbart för utställning", ja visst finns de tyvärr "utställnings labbe" och "jakt labbe" (och många fler som är uppdelade) fast det bara borde finnas labbe, som oxå kan visa sig i ringen så aveln går rätt till (dvs avlar på rasstandarden) och vara en bra apportör.

men idagens utställnings ring är det knappt så längre, utan de har blivit en sport av det hela, de handlar inte om aveln längre tyvärr... 

jag spårade väldigt mkt från frågan, men nej ja kommer aldrig köpa en hund oavsett ras som enbart kommer få springa i en ring, utan mina hundar ska funka i skog o mark, dem ska inte "gå sönder" av att gå mil långa promenader i skog o mark, aktiveras av alla de olika sporter ja vill köra, kunna andas normalt osv, sen om jag väljer att ställa ut min hund, då gör ja de, men allt de ja nyss nämnde går i första hand ^^ 


1 kommentar:

  1. Håller helt med dig i det du säger om allt med uppdelade raser som
    jacktlabbe och "vanlig labbe"
    utställnings aussie och arbetande aussie.
    :)

    SvaraRadera