fredag 3 juli 2015

4 varv runt jorden

Idag är det ingen vanlig dag, nej det är ingen vanlig dag, för det är Olles födelse dag hurra hurra hurra


Han o ja har inte haft det lätt, imorgon har de varit han o jag i 3år o 5månader, vilket betyder att han kom till mig när du var 7mån o 1dag gammal, rädd liten kille, ingen trygghet hade du, förutom när du var inne, då va du trygg, ute i värden va allt farligt! jag som absolut inte hade tid med en sk.l problem hund stod där, stört förälskad i en liten kille som jag aldrig skulle kunna tänka mig att lämna bort pga ja inte skulle ha tid till att lösa hans problem. Jag tog mig tid, jobbade dagligen, trött som ett as gick vi ut o jobbade, vi kämpade o kämpade tills vi en dag kunde möta bilar o lastbilar utan panik, vi kunde möta hundar utan utfall vilken lättnad, men då började du med ett smygande beteende som ibland sluta i utfall men oftast inte, men efter ett tag ville ja ta reda på varför du gjorde så, visade sig vara "jakt beteende", som han gör för han är osäker, så va bara fortsätta jobba hundmöten (o vissa människor).
Idag är vi inte i mål, han tycker fortfarande möten är obehagliga, men han går lätt att bryta o kan passera dem med stöd från mig.


Men lite hade vi ju åstadkommit enda fast hans problem:

68 olika trix
har ett freestyle program
Alla hinder förutom gungan i agilityn kan han
Han kan alla skyltar mer eller mindre bra i alla klasser i rallyn
kan hela LK1 o några moment i dem högre klasserna
han kan apportera både i vatten och på land
han spårar klockrent (lägga till OFTAST)
Han fys tränar även genom att köra DW, FP och åka inlines



Han har även lyckas på tävlings plan:
Han har vunnit hoppklass och kommit 2 (tränings tävling)
Även kommit 2 och 3 i blåbärsklassen och 3 i blåbärs KM 2014
Han har fått 94p som högst i rallyn
Tagit titteln RLD N med poängen - 73, 78, 94
han har även lyckas i utställnings ringen med BIR och HP x2 (inoff)
även BIM med HP (inoff)


Det bästa olle vet är:
att busa med eller utan kompisar i skogen
bada, han kan simma och apportera i evigheter
han älskar även att TRÄNA


Vi har även hunnit med en hel del kurser, Agility förberedande - agility tävling, rally nybörjare, rally fortsättning, rally kurs för caroline svärd, vardags lydnad, och vi har även varit på ett agility läger och ett till läger väntar oss i augusti.


Om jag själv får beskriva Olle :
Han är extremt envis, han visar vad han vill, han kämpar för att få sin vilja igenom, han är ingen lätt hund, men med en envis matte så har de ju gått hyfsat bra endå ;) 
han är en osäker charmig glad kille som älskar livet, han charmar dem flesta, men han själv tycker många är otäcka o bör hålla avstånd (utan hundmännsikor dem funkar oftast skit bra när han hälsar på) sålänge "läskigt" folk inte rör honom är han en charmör som älskar livet :D


Och mitt under våran resa, veckan/veckorna innan du skulle fylla 2år, kom slaget i magen, kvalster allergi, värden rasade, va händer nu?, vi bestämde iaf att testa ett vaccin så vi beställde de, hösten 2013 mådde han så pass dåligt att ja fråga mig själv ofta om de va värt att låta honom leva... jag grät mig till söms inprincip hela hösten/vintern 2013, bara han klia sig sprutade tårarna. Jag var kanske ego? ja vet inte hur man ska se de... Jag lät honom lida till en början, tills vaccinet började ge effekt, men ja sa 1år! hade de inte funkat på 1år hade han fått somna in endas 3år gammal...

Idag fyller du 4år, 4år mitt älskade hjärta! du LEVER, jag lever, vi lever tsm, vi lever vårt drömliv, sålänge ja har dig tänker ja kämpa igenom allt skit, sålänge ja har dig tänker ja lee stort när ja mår bra, sålänge ja har dig orkar ja. Jag är otroligt glad att vaccinet gav effekt, så att du idag sitter här hos mig <3
Jag skiter i att du är dyrare än andra friska hundar, sålänge ja får ha dig hos mig är jag lycklig, ja hade inte klarat av de då eller idag, att ta ett förväl, jag är inte redo, så ja håller fortfarande tummarna att vaccinet sköter sig, att de håller din allergi i schack  så du får många år här på jorden tsm med mig<3


GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN MITT ÄLSKADE HJÄRTA, OM DU BARA VISSTE HUR ÄLSKAD DU ÄR AV SÅ MÅNGA, JA SKA GÖRA DIN DAG TILL DEN BÄSTA AV DEM ALLA<3





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar