fredag 5 december 2014

Lucka 6

Bakom dagens lucka hittar ni "mina" hundsporter och varför jag just valt dem
nu tränar vi även annat, men de e dessa 3 vi satsar på!


Freestyle
Freestyle är en sport som legat mig varmt om hjärtat i många många år, jag mins inte ens hur jag kom i kontakt med denna sport, men ja mins att varje år jag var på stora sthlm satt ja fastklistrad i freestyle ringen, där fick dem dra bort mig ifrån! de e någon magi i freestylen om man frågar mig, inget program är det andra lik, man blir inte uttråkad av att sitta i timmar och bara titta.
Så när ja fick hem Olle va ju det en självklarthet att han skulle bli en freestyle hund, så vi började redan när han kom lära in olika trix, på sommaren satte vi ihop korta program till musik, gjorde längre program, tills jag hade ett klass 1 program, men de strök ja rätt fort och fortsatte gå igenom låt efter låt tills ja hitta en låt ja gillade mkt när ja va liten, och de passade oss väldigt bra i tempo och byten i låten. Så nu har ja haft ett färdigt klass 1 program i ca 1år, men nu har ja lärt mig det iaf ;) om ca 1månad ska vi debutera i freestyle! *nervös*


Agility
även denna underbara sport har legat mig varmt om hjärtat, olle fick testa på agility lite lätt när han var 10månader, och de va något han vissa intresse för, så vi gick en förberedande kurs sen när olle va strax över året och fri röntgad gick vi vår nybörjar kurs. De som fångade mitt intresse i denna sport va just farten och samarbetet, man som förare ska handla hunden rätt igenom banan, se fällorna, hjälpa hunden att göra rätt. 



RallyLydnad
Började ja rätt sent med, olle va väl strax över 2år, anledningen va KOPPEL hunden va KOPPLAD jag började ge upp agilityn, eller mer tänka PAUS i agilityn och hitta något annat, då kom ja i kontakt med rallyn, börja gå igenom momenten i köket, och vi båda tyckte de va roligt, så vi skrev ut alla skyltar, plasta in dem och körde vidare, även när vi kom igång med agilityn igen. De som lockar är just att det är lydnad med så mkt mer glädje, man får hjälpa hunden med både röst o kropp, sen roligare moment enligt mig. Så är nog det som lockat oss till rallyn, som vi idag tävlar officellt i och tog vår första tittel RLD N i oktober! :D 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar