fredag 9 januari 2015

Jag är glad att du är du

Den där söta Olle ------> 

Han va 7mån, o eller hur va han så där bedårande underbart söt?
men under hans utseende fanns de en djävul, när man lämna tomten dök dem där hornen upp, han drog o slet i kopplet, han gjorde utfall mot allt levande, flydde i panik för allt annat (bilar, bussar, lastbilar, tåg osv)
Vart tog den där ängen vägen? o man får väl inte glömma alla gånger han drog från mig i träningen o skratta mig rakt upp i ansiktet, för oj så kul han hade!! (ja kan säga att ja hade absolut inte lika kul -.-)

o sätta koppel tvång på den där söta ungen va ju ännu jobbigare, men när man blev 10mån sket man blankt i vad morsan sa o tyckte hela värden existerade för honom! så man skulle ju såklart springa o hälsa på allt o alla, o ja sprang efter o skämdes ögonen ur mig, bad om ursäkt = KOPPEL TVÅNG!

Vilket innebar inge mer sånt här bus!

Men vad ska ja säga idag då, 3 år senare, puh! va ska ja börja ;) ja om 3v o 4 dagar har de varit olle o ja i 3år, vart tiden tog vägen vet ja inte riktigt? den bara blåste förbi typ :o

Men tillbaka till ämnet, Idag ler ja, Olle springer lös, idag mötte vi en som va ute på sin PW, olle bara fryser i ställningen han stod i när han fick syn på henne (=han skvallrar), de va inget ja trodde skulle ske när ja för 3årsen försökte lära dett åbäke o skvallra! men idag klockrent, hur glad blir man inte :D sen e han ju lös resten oxå då, han lyssnar klockrent (Y) o väljer o ta kontakt själv ibland oxå för o se va morsan är :D sen finns de stunder jag själv väljer o inte kalla in honom, för ja vet att de e svåra stunder som han kan välja o skita i o lyssna på första gången, o då valde jag ist idag o gömma mig = HAN KOM SOM ETT SKOTT o de belönade ja ist :D 
vi jobabr än idag att även vid dessa svåra inkallningar så ska dem sitta, dofter ska inte gå förre, men vi jobbar på de, o han blir bättre o bättre, vissa gånger släpper han doften o kommer, så vi e på en god väg åt rätt håll :D
Sen kan ja ju säga att han kan gå i koppel nu oxå :D (är väldigt behövlig sak om man bor som vi)

Okej, han funkar i vardagen nu, men träningen då?
Ja allso han lyssnar så mkt bättre, ja mins inte ens när han stack sist :D men som ja skrivit i tidigare inlägg kan de ske, som ex på tävling, antagligen blir ja annorlunda, sätter högre krav, utan o tänka på de själv, o då tappar ja honom, för på dem senaste träningarna har han gått som en klocka, även träningar innan tävlingar! så vi får fortsätta jobba på de :D (detta va då AGILITY)

Vi har ju tävlat i Rally o Lydnad, o i rallyn har vi fått jobba på nosning = troligen är de ett sätt för honom o komma bort lite från kraven, för han kan nosa ytterst lite på träning men inte samma på tväling, sen nya dofter e najsigt hälsar olle ;) så e nog en blandning av mkt goda dofter o högre krav
Men efter en paus så tog vi titteln RLD N i höstas med poängen 75-78-94 (78 borde vara 88 men klanten själv drog på oss -10)

i lydnaden, allt beror på hans humör ;) första tävlingen gick riktigt fint, lyssnade väldigt bra, 151.5p ja svävade på små fluffiga moln, vill ni se tävlingen? såklart ni vill :D


Sen typ 1mån eller något efter körde vi en till tävling i lydnaden... eh ja han va inte alls på humör så vi skoja till de mitt under momenten så vi plockade några 0or, o mitt under inkallningen tvärnita han o börja luckta? O.o aldrig hänt i värdshidtorien att olle gjort de tidigare, aja gott lukta de där iaf ;)

Så vad ska vi säga, han har blivit en riktigt fin kille, men osäker som han e så är han en osäker fin individ, nej ja tror aldrig han kommer släppa sin osäkerhet till 100, men han kan bara bli bättre!
bättre o bättre.



o vet ni vad? jag älskar min fina lilla räv precis för den han är, den Olle han är!
inte den alla andra i min omgivning önska han vore, en sån där stabil hund, men vet ni vad, en chock kanske? även dem stabila hundarna har problem, ingen hund är fel fri, glöm aldrig det :D

Denna hund är allt ja drömt om, han har arbets viljan, ja har fått jobba arslet av mig för att förstå hur ja ska jobba med honom, ja har slitet av mig hår, gråtit, blivit grå hårig, blodig, ja vete fan vad som hänt under dessa 3år, men en sak kan ja lova er, jag skulle aldrig byta bort mina älskade fjant mot något annat i hela värden<3

en av mina favorit bilder på mig o olle!





1 kommentar: