lördag 29 augusti 2015

Fysträning

"Jag orkar inte", "har inte tid" ja de e lite av dem vanliga kommentarerna tycker jag, men här kommer lite tips på hur du lätt kan fysträna din hund, utan att du själv måste anstränga dig.

DRAGWEIGHT, ta med selen (här e de speciall sydda selar för ens engens hunds mått) och kättingen (börja med ca 10% av hundens kroppsvikt) i en väska, gå en promenad på 15-20min som uppvärmning och rasta av hunden, sedan kan du koppla på selen och kätting, tänk på att detta inte ska ske på hårt underlag utan på ex en grusväg. Det ja hört är att man bör max gå 5km, bättre o öka vikten än längden,



FLIRTPOLE - Gå först en promenad på minst 15-20min som uppvärmning, rastning, sedan brukar vi köra ca 5-10min med endel pauser, och avslutar med en promenad som nedvarvning o avrastning, vi brukar ta en på ca 10min



BENVIKSMANSCHETER - Börja med en promenad som uppvärmning, brukar gå ca 15min ca för att sedan sätta på manscheterna och låta han ha dem på i 15min, detta gör vi under våra dagliga promenader, ena dagen bakbena nästa dag frambena.



INLINES - Tar lite mer tid, men är man som ja som inte vill jogga eller cykla med en ice dragande hund, är inlines super bra för våran del. Ja går en promenad som uppvärmning och rastning, ca 20-30min (bara för att gå till ett bra ställe man kan åka på), sedan åker vi ca 5km, sedan går vi samma väg hem igen. Att tänka på här är att försöka låta hunden springa i dikeskanten, då asfalt blir så hårt för leder o så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar