lördag 14 februari 2015

Är det en självklarhet att ha sin hund LÖS?

Jag läser ofta om folk som skriver att det är elakt att inte ha sin hund LÖS, kan man inte ha den lös åk till en rastgård, men många glömmer att alla städer inte har en rastgård eller i närliggande stad heller, och alla har inte hundar som funkar att gå lös.

Rastgården i Falun

Sen tittar folk nog ofta på sin egna hund som kanske aldrig riktigt haft en period i livet där den absolut INTE lyssnat, kanske lite slyngel men fortfarande lyssnat. och tänker att "alla" är så, att då är det elakt att inte låta den springa fritt.

Jag lever med en hund som jag gråtit så förbaskat över, ja har inte vetat vad ja ska ta mig till, bl.a att kunna ha honom lös, de va absolut ingen självklarhet, att jag idag kan ha honom lös, de trodde ja inte för något åresen.

Olle kom till mig som 7mån, när han var 10mån kom han på att man kan skita i att lyssna, han drog aldrig (förutom en gång då han drog efter en hare och va sekunden efter på att bli påkörd, tacka änglavakten att olle är i liv) men han lyssnade inte, han drog fram till folk/hundar vi mötte, och det är BIG NO, man vet aldrig vad de e för hund vi möter, den kan vara sjuk/aggressiv/rädd/under träning osv, att förstöra en annans hund är inte okej! så ja kopplade olle o lät honom gå i koppel tills ja köpte en lång lina 2-3mån senare drygt, då hade jag läst på om SKVALLER TRÄNING så jag började även träna in det.

Men i linan tränade vi inkallning, han skulle komma, kom han inte direkt/ropat max 2 gånger så uteslöt ja belöningen (men han skulle komma in till mig) sen gick vi vidare o så upprepade ja, kom han så blev de KALAS, kom han in spontant blev det KALAS, stanna han och väntade in mig blev det KALAS, vi byggde upp att det ska vara så jävla kul det bara kan att vara hos mig oavsett om det springer en hare där framme är det MIG han ska välja. (de har vi oxå bevisat 3 av 4 gånger vi mött hare har ja kunna avbryta jakten och kallat in honom)

Olle i skogen med lina

Sen va de ju inte bara inkallningen som va problemet, de va ju oxå det där med att springa fram till folk o hundar, så där började projekt SKVALLER TRÄNING, jag började i vanligt koppel, mötte vi någon (på långt avstånd) så sa ja stanna belönade, så upprepade vi tills ja bara behövde hjälpa till med ssss (samma ton som S i stanna), när han stannade självmant o va säker i sin uppgift, så satte jag på långlinan, och jobbade exakt likadant fast på längre avstånd, ibörjan höll jag i linan, sen släppte jag den ju säkrare han blev, när han va super säker i linan kopplade jag loss honom kortare stunder, för att låta honom lyckas i både skvaller och inkallning. 

Men han gick i perioder, hela sommaren -12 va han i koppel, sen höst o vinter -12/13 kunde han vara lös, våren -13 var de koppel, sen tror ja de va någon gång på hösten/vintern -13 som han började kunna gå lös igen, o sen dess har vi inte haft något direkt bakslag *peppa peppa* 

Jag är glad att all denna träning jag lagt ner på honom har givit resultat endå om vi haft våra bakslag, och de har känns omöjligt att ta en promenad o få se honom springa LÖS och var sådär lycklig han är när han är LÖS, men med Olle gick det, men sen får man fråga sig själv hur mycket tid och tålamod vill jag lägga ner? för mig va de inge snack om saken, ja skulle lägga ner blod svett o tårar, men alla hundar är inte som Olle, för med honom visste jag att det skulle gå, men sen finns det andra hundar som ex har så stark jaktlust att dem bara sticker av tanken att koppla loss dem, nä där kanske de inte går, men man ska aldrig säga aldrig med blod svett o tårar kan allt gå.



Men de ja nämde först i min lilla novell, blir ja faktiskt lite irriterad på, även jag som slitit som ja vet inte vad för att kunna ta en promenad med olle LÖS dömer ingen, har man inte sin hund lös, så har man säkert en anledning, troligen funkar inte hunden lös, nä då är det ju super att den i andra änden kopplet fattar det och har den kopplad så inga olyckor kan ske!
Att jaga vilt helt okontrolerat är så himla fel, att låta hundar springa helt okontrolerat är så himla fel!
och jag vet hundar som aldrig får springa lös, och inte mår dem dåligt för det.

så tänk efter, kan inte eran hund vara lös, nä då bör den inte vara det heller, vill ni ha hunden lös, jobba med den, för det är bara ni som kan avgöra om eran hund kommer kunna vara lös eller ej :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar