onsdag 13 april 2016

"Men du har ju en kastrerad hund"

Jag läser mer och mer om folk som kastrerar sina hundar bara för att, vilket jag själv (min åsikter) tycker är helt fel! och även är många snabba med att säga att hunden inte lyssnar o bara löptikar på hjärnan, ja en 1årig hane är full av hormoner så det är inte så konstigt.

Och när jag kommer med mina åsikter att jag inte tycker man ska kastrera en sån unghund utan vänta ut hunden, den kan bli bättre, och bara för man kasterar så säger det inte hoff puff så är löptik problemet veck! utan det är inte ens alla man märker någon skillnad på. Sen finns det även dem som har både tikar och hanar UTAN problem som vill kastrera, varför? oftast får man svaret för det KAN uppstå problem i framtiden att hunden reagerar osv, men tänk om det inte sker då?

Jag tycker inte man bör utsätta en hund för en onödig opperation! för en opperation är alltid en risk, oavsett, så vrf utsätta en hund som inte lider att vara okastrerad?

Olle nykastrerad i vintersolen 

Varför jag kastrerade olle? jo för jag inte hade kunskapen, och var för snabb helt enkelt. Olle var 1.5år full av hormoner, nu mådde han inte alls bra av att vara okastrerad, men med rätt hjälp hade vi kanske kunna nått framsteg o sluppit en kastrering endå. Olle stressade upp sig bland tikar, hade en löptik varit på planen dagen innan så var han sjukt sönder stressad, så vist, han mådde inte alls bra av det, men idag hade jag nog inte kastrerat en 1.5åring, dem har fortfarande massa hormoner i kroppen, som kan släppa ju äldre dem blir :)

och resultatet då? jo vi nådde toppreslutat! han bryr sig knappt om löptikar idag, kan träna med höglöpande tikar, o olöpande tikar bryr han sig inte alls om :D så vi nådde ju det jag ville! men det är ju självklart aldrig säkert att man gör, en kastrering är som sagt inge magi, och det är alltid en risk att söva ner ett djur!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar